Perspektíva - alap
Amikor a Kodak piacra dobta a Kodak-box nevű termékét a 19. század végén, a reklámszöveg így szólt: "You press the button - we do the rest" (Ön megnyomja a gombot - mi csináljuk a többit.) Annak idején filmestül vissza kellett küldeni a fényképezőgépet a Kodakhoz, a cég előhívta a filmet és újratöltötte a Kodak-boxot. Nem is az volt a lényeg, hogy mi és hogyan van a képen, hanem hogy egyáltalán van rajta valami.
Ma már kicsit más a helyzet. Nem csupán a film eltünése miatt, hanem mert megváltozott a vizuális műveltségünk és ezáltal az igényünk is.
A perspektíva jó használata egy nagyon egyszerű módszer arra, hogy bármilyen témát izglamasabban tudjunk feldolgozni. Nem elég, ha fogjuk a gépet és szemünk elé tartva csak nyomjuk a gombot. Érdemes megvizsgálni, hogy mi is az amit fotózunk. Ha például felénk forduló gyerekeket csak a felnőtt szemszögéból fotózunk, mindig nyújtottnyakú kisembereket fogunk látni. Amennyiben viszont vesszük a fáradtságot és legugolunk a gyermek szemmagasságába, egészen más lesz az üzenet. A fotós egy pillanat alatt játszótárssá válik és majd a kép szemlélője is bevonódik a játékba.
Békaperspektíva, mert a béka szemszögéből, azaz lentről fényképezünk. Ilyen estben a téma nagysága megsokszorozódik. Olyan érzetet kelt, mintha ránk dőlne. Amennyiben embert fotózunk, érdemes a tokakérdést mérlegelni!
A szemmagasság nem a fotós szemére utal, hanem az adott téma magasságára. Sokak szerint ez a legunlamasabb perspektíva, de szerintem ennek is megvan a maga szépsége.
A madárperspektíva esetében értelemszerűen fentről fotózunk, rálátunk a témára. Ebben az esetben más a viszonya a témának a környezetéhez.
Bármit vagy bárkit fotózunk, tartsuk szem előtt, hogy a lábunk legalább olyan fontos mint a szemünk. Ebben az értelemben gugoljunk, akár hasaljunk és másszunk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése