2011. december 11., vasárnap

Halszem

A halszemoptika egy széles látószögű objektív, amelyet eredetileg azért fejlesztettek ki, hogy meteorológusok tanulmányozni tudják a felhőképződéseket. Időnként a reklám- és zeneiparban is alkalmazzák, de inkább kampányszerűen fordul csak elő. Szerintem a legszórakoztatóbb kategóriába tartozik, bár sokak szerint komoly témák feldolgozására alkalmatlan.
Kétféle halszemoptikát különböztetünk meg: cirkuláris és diagonális.
A cirkuláris (kör-alakú) halszemoptika 180°-os látószöggel rendelkezik (a vertikális, a horizontális és az átló látószöge is 180°, tehát minden irányba azonos), így a filmkockán keletkező kép is kör alakú lesz. A kör azonban nem használja ki a film teljes felületét, a sarkok feketék maradnak.
Sabrina Basin

A diagonális (full-frame) halszemoptika valójában csak akkor 180°-os, ha átlósan képsaroktól képsarokig mérik. Egy 15mm-es diagonális halszemoptika esetében a vertikális látószög csupán 94°, míg a horizontális látószög 147°.

Canon EF 15mm
Canon EF 15mm

Alapvető különbség a cirkuláris és a dagonális halszemoptika esetében tehát az, hogy a cirkulárisnál a filmkocka magába foglalja a kört, míg a diagonális esetében a kör körülhatárolja a filmkockát.

 Halszemoptikák mellett már olyan fényképezőgépek is jelen vannak a piacon, mint például a Lomo Fisheye analóg kamera. Az objektív nem cserélhető, leginkább partikelléknek felel meg. Vízálló tokjával garantált a feltünés.

Lomo Fisheye (beépített vakuval), 10mm, 170°-os látószöggel

Érdekesség gyanánt említésre méltó Parmigianino (Francesco Mazzola), aki 1524-ben az alábbi önarcképet festette
Francesco Mazzola: Önarckép konvex tükörből (1524)







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése