2011. szeptember 5., hétfő

Fotó iskola - napfelkelte és naplemente fotózás


Napfelkelte és naplemente fotózás
Kevés megkapóbb téma adódhat egy fotósnak, mint egy csodálatos naplementét vagy napfelkeltét lencsevégre kapni - az égbolt varázslatos színeit kombinálni a tájjal vagy a városképpel. Íme egy rövid összefoglalás a legfontosabb tudnivalókról ezzel kapcsolatban.
A legtöbb napfelkelténél és a naplementénél a domináns szín a piros, mivel a Nap horizont alá esése után a légkör elnyeli a legtöbb fehér fényt. (Ez természetesen nem aranyszabály, sokminden más befolyásoló tényező is van, hisz évszakonként változik a  színhőmérséklet,az adott térség szmogmennyisége is jelentősen képes változtatni ezen)

Ahhoz, hogy az előtér sziluettje és az égbolt részletei is megfelelőek legyenek, el kell kerülni a vörös túlexpozícióját. Ellenőrizd  az RGB beállításokat a gépeden (tükörreflexes gépeknél a színhőmérsékletet lehet csak állítani, ott tehát keresd a K fokokat), valamint változtass az expozíciós időn. A vörös túlexponálásával ugyanis az égbolt és főleg a felhők sokat veszítenek részletgazdagságukból.
Ahhoz, hogy az elkészült fotón az összes színárnyalatot viszontlásd (amit szabad szemmel tapasztalsz ott és akkorJ), egymás után több expozícióra lesz szükséged – egy vörös csatornásra és egy kék-zöld csatornásra. Aztán otthon kell összeilleszteni a két felvételt. Nem könnyű, első pár próbálkozás után még nem ér feladni.
Egy másik gyakori probléma, hogy az ég világosabb a horizont közelében, hisz közelebb áll a Nap. Ilyenkor hasznos lehet az átmenetes ND szűrő, ahol a szűrő sötétebb részét értelemszerűen a horizontra állítjuk. Ez talán az egyik leghasznosabb szűrő napfelkelte / naplemente felvételeknél.
A szűrő lehetővé teszi a hosszabb expozíciós időt, miközben a fényes sáv a horizont közelében a dinamikatartomány a kamera. Szűrő nélkül a horizont fényesebb lesz, és nagyon kevés, vagy egyáltalán semmilyen részlet nem lesz az égből.
Legjobb hatást a „vizes” témáknál érhetünk el, tehát amikor a kép horizontján víz van; az ilyen átmenetes szűrő ugyanis néha túlságosan besötétíti a horizontot, főleg szárazföld esetén, s ezáltal egybeolvad a horizont sávjával.
Tehát a következő alkalommal, amikor naplementét / napkeltét fotózol:  ellenőrizd a vörös csatornát és ha szükség van rá használj átmenetes ND szűrőt. Ha nincs szűrő, akkor két expo, majd össze kell őket digitálisan dolgozni, az eredmények szinte azonosak lesznek.

Balaton fotópályázatunk naplementés képei: http://fotosarok.hu/fotopalyazat/images/2/

2 megjegyzés:

  1. Helló.
    Ha raw formátumot fotózol, akkor elméletileg nem is kell 2 külön expót készíteni, hiszen otthon a raw-ból elő lehet hívni minden színcsatornát külön. Jól tudom ?

    VálaszTörlés
  2. Szerintem jól tudod.

    VálaszTörlés